AVM pazarının lideri kim olacak?

Gayrimenkul Network Dergisi

Gayrimenkul danışmanlığı şirketi Cushman & Wakefield, Avrupa Alışveriş Merkezi Geliştirme Raporu'nu yayımladı. "Avrupa Alışveriş Merkezi Geliştirme Raporu'na" göre; Orta ve Doğu Avrupa, Avrupa'nın en büyük alışveriş merkezi geliştiricileri arasında yer alıyor. Çarpıcı başlıklar içeren rapora göre; 2013'ün ikinci yarısında Avrupa genelinde pazara giren 3,6 milyon metrekare alışveriş merkezi alanının yaklaşık yüzde 70'i olan 2,4 milyon metrekare, Orta ve Doğu Avrupa'da yer aldı. 2014 itibarıyla 154 milyon metrekare kiralanabilir alışveriş merkezi alanı bulunan Avrupa pazarının lideri, 17,3 milyon metrekare ile Fransa. Onu 16,93 milyon metrekare ile İngiltere takip ederken, mevcut arzı 16,86 milyonu aşan metrekaresi ile Rusya üçüncü sırada yer alıyor. Ancak Rusya'nın bu yılın sonunda en büyük ikinci pazar olarak İngiltere'nin yerini alması bekleniyor.

Cushman & Wakefield analistlerine göre, Rusya, 2014 ve 2015 yıllarında Avrupa'nın en büyük alışveriş merkezi olacak olan Moskova'daki Avia Park (235 bin metrekare) da dahil 2,6 milyon metrekare civarındaki alışveriş merkezi alanının tamamlanması ile Avrupa'nın en büyük alışveriş merkezi pazarı unvanını alabilir.

Türkiye, Avrupa'nın en büyük ikinci pazarı

Türkiye'de 2015 sonuna kadar tamamlanması beklenen 2,2 milyon metrekare alışveriş merkezi alanı bulunuyor. Bu oran ile Türkiye, inşası devam eden alan açısından Avrupa'nın en büyük ikinci pazarı konumunda yer alıyor.

Rapora göre; 2013'ün son çeyreğinde tamamlanan ve yılın en büyük AVM açılışı olan Zorlu Center (60 bin metrekare) ile birlikte Türkiye, 2013'ün ikinci altı ayında toplam 486 bin 800 metrekare yeni arz ile yine ikinci sırada yer aldı. İlk üçe yeni giren ülke ise 2013'ün ikinci altı ayında yaklaşık 340 bin 800 metrekare kiralanabilir alışveriş merkezi alanının eklendiği Ukrayna oldu. Ukrayna'yı sırasıyla 340 bin 700 metrekare ve 291 bin 300 metrekare ile Polonya ve Fransa izledi.

İştah kriz öncesi seviyelere dönüyor

Raporda, alışveriş merkezi pazarının geleceğine ilişkin öngörüler de yer alıyor. Buna göre; 2014'te Avrupa genelinde 203 yeni alışveriş merkezi tamamlanacak ve bunlardan 127 tanesi Orta ve Doğu Avrupa'da, 86 genişletme projesinin 65'i Batı Avrupa'da yer alacak. 2015'te ise açılması planlanan 103 yeni AVM ve 32 genişletme projesi bulunuyor. Ukrayna, Türkiye ve Rusya'nın toplam alanda iki haneli artış kaydederek Avrupa genelinde gelişmeyi teşvik etmeye devam etmesi bekleniyor.

Cushman & Wakefield uzmanlarına göre, alışveriş merkezi yatırımına olan iştah, kriz öncesi seviyelere dönüyor ve Varşova hariç, Orta Avrupa genelindeki büyük şehirlerin çoğu doyum noktasına ulaşıyor. Yatırımcılar, yüz bin kişinin üzerinde nüfusu olan küçük şehirlerdeki alışveriş merkezlerine yöneliyor. Bu da rekabeti güçlendiriyor.

Haber Küpürünün Detayları İçin Tıklayınız