AVRUPA'NIN EN BÜYÜK 2. AVM PAZARI TÜRKİYE OLABİLİR

İnşaat ve Yatırım Dergisi

Dünyanın önde gelen gayrimenkul danışmanlığı şirketlerinden Cushman & Wakefield' in yayımladığı Avrupa Alışveriş Merkezi Geliştirme Raporu ilginç veriler sundu. Rapora göre Rusya, askıdaki projelerini gerçekleştirmesi durumunda, Avrupa'nın en büyük alışveriş merkezi pazarı konumuna gelebilir. Türkiye'de ise 2015 sonuna kadar tamamlanması beklenen 2.2 milyon metrekare alışveriş merkezi alanı bulunuyor. Bu oran ile Türkiye, inşası devam eden alan açısından Avrupa'nın en büyük ikinci pazarı konumunda yer alıyor.

Gayrimenkul sektörüne ilişkin dünya çapında hazırladığı analiz ve raporlarla  bilinen Cushman & Wakefield, son olarak Avrupa Alışveriş Merkezi Geliştirme Raporu'nu ortaya koydu. Çarpıcı başlıklar içeren rapora göre; 2013'ün ikinci yarısında Avrupa genelinde pazara giren 3.6 milyon metrekare alışveriş merkezi alanının yaklaşık yüzde 70'i olan 2.4 milli yon metrekare, Orta ve Doğu Avrupa'da yer aldı.

Rusya, Avrupa'nın en büyük alışveriş merkezi pazarı unvanını alabilir. 2014 itibarıyla 154 milyon metrekare kiralanabilir alışveriş merkezi alanı bulunan Avrupa pazarının lideri 17.3 milyon metrekare ile Fransa. Onu 16.93 milyon metrekare ile İngiltere takip ederken, mevcut arzı 16.86 milyonu aşan metrekaresi ile Rusya üçüncü sırada yer alıyor. Ancak Rusya'nın bu yılın sonunda en büyük ikinci pazar olarak İngiltere'nin yerini alması bekleniyor. Cushman & Wakefield analistlerine göre, Rusya, 2014 ve 2015 yıllarında Avrupa'nın en büyük alışveriş melezi olacak olan Moskova'daki Avia Park (235 bin metrekare) da dahil 2.6 milyon metrekare civarındaki alışveriş merkezi alanının tamamlanması iie Avrupa'nın en büyük alışveriş merkezi pazarı ünvanını alabilir.

Türkiye, inşası devam eden alan açısından Avrupa'nın en büyük 2'inci pazarı Türkiye'de 2015 sonuna kadar tamamlanması beklenen 2.2 milyon metrekare alışveriş merkezi alanı bulunuyor. Bu oran ile Türkiye, inşası devam eden alan açısından Avrupa'nın en büyük ikinci pazarı konumunda yer alıyor. Rapora göre; 2013'ün son çeyreğinde tamamlanan ve yılın en büyük AVM açılışı olan Zorlu Center (60 bin metrekare) ile birlikte Türkiye, 2013'ün ikinci altı ayında toplam 486 bin 800 metrekare yeni arz ile yine ikinci sırada yer aldı. İlk üçe yeni giren ülke ise 2013'ün ikinci altı ayında yaklaşık 340 bin 800 metrekare kiralanabilir alışveriş merkezi alanının eklendiği Ukrayna oldu. Ukrayna'yı sırasıyla 340 bin 700 metrekare ve 291 bin 300 metrekare ile Polonya ve Fransa izledi.

2014'te Avrupa genelinde 203 yeni alışveriş merkezi tamamlanacak Raporda, alışveriş merkezi pazarının geleceğine ilişkin öngörüler de yer alıyor. Buna göre; 2014te Avrupa genelinde 203 yeni alışveriş merkezi tamamlanacak ve bunlardan 127 tanesi Orta ve Doğu Avrupa'da, 86 genişletme projesinin 651 Batı Avrupa'da yer alacak. 2015'te açılması planlanan 103 yeni AVM ve 32 genişletme projesi bulunuyor. Ukrayna, Türkiye ve Rusya'nın toplam alanda iki haneli artış kaydederek Avrupa genelinde gelişmeyi teşvik etmeye devam etmesi bekleniyor.

AVM yatırımları kriz öncesi seviyelere dönüyor. Cushman & Wakefield uzmanlarına göre, alışveriş merkezi yatırımına olan iştah, kriz öncesi seviyelere dönüyor. Varşova hariç, Orta Avrupa genelindeki büyük şehirlerin çoğu doyum noktasına ulaşıyor. Yatırımcılar, 100 bin kişinin üzerinde nüfusu olan küçük şehirlerdeki alışveriş merkezlerine yöneliyor. Bu da rekabeti güçlendiriyor.

Haber Küpürünün Detayları İçin Tıklayınız