PERAKENDENİN YURTDIŞI ROTASI

Ekonomist

Hazır giyim, yeme-içme veya mobilya... Hangi sektör olduğu hiç fark etmiyor. Yurtiçinde büyüyen ve markalaşan perakende zincirleri artık rotayı yurtdışına çeviriyor. Amerika'dan Çin'e, Ortadoğu'dan Güney Afrika'ya kadar dünyanın dört bir yanına yayılan markalar bu yıl da hız kesmeden büyümeye devam ediyor. 39 şirket yıl sonuna kadar yurtdışında 644 mağaza daha açmayı planlıyor. Bu atağın önümüzdeki yıllarda da sürmesi bekleniyor. Güney Afrika, Çin veya Amerika... Dünyanın en uzak ülkesine de gitseniz artık Türkiye'de doğup büyümüş bir markayla karşılaşmanız mümkün. Son 15 yılda AVM'lerin sayısının da artmasıyla markalaşan perakendeciler artık iç pazarda büyümekle yetinmiyor. Mobilyadan yeme-içme sektörüne kadar farklı sektörlerde faaliyet gösteren pek çok şirketin hedefinde artık yurtdışında büyümek var. Pek çok şirket yeni pazarlarda büyümek için fırsat kolluyor. Şirketlerin içinde kurulan özel yurtdışı ekipleri dünyanın farklı noktalarını dolaşıp uygun pazarları araştırıyor. Son yıllarda hızlanan bu çalışmalar artık meyvelerini vermeye başladı. Bugün Birleşmiş Markalar Denıeği'ne CBMD) üye 84 markanın 90 ülkede 3 binden fazla satış noktası bulunuyor. Şirketler dünyanın dört bir yanına dağılsa da, markaların en çok rağbet gösterdiği ülkeler Rusya, Ukrayna, Kazakistan ve Azerbaycan olarak sıralanıyor. BMD'nin üyelerine bakıldığında, bölgesel olarak yurtdışı mağazalann yüzde 50'si Bağımsız Devletler Topluluğunda, yüzde 21'i Ortadoğu ve Kuzey Afrika'da, yüzde 20 kadarı Avrupa'da, yüzde 9'u da Kuzey Amerika ve dünyanın diğer bölgelerinde bulunuyor. Sektörel dağılımda ise hazır giyim yüzde 75 ile ilk sırada. Bunu yüzde 12 ile mobilya-ev dekorasyonu, ev tekstili-mutfak ürünleri izliyor. Ayakkabı sektöründeki satış noktalarının oranı yüzde 8. Mücevher-aksesuar sektörü yüzde 2 ve diğer sektörler de yüzde 3 oranında yer alıyor.

TOĞRUL GÖNDEN: Eskiden Türk markaları için ilk hedef Rusya'ydı. Yaşanan sorunlar nedeniyle listeden düştü. Şu anda ilk sırada İran var, ciddi bir potansiyel barındırıyor. Ortadoğu ülkeleri, Suudi Arabistan ve Avrupa önemini korumaya devam ediyor. Yurtdışında mağaza açmak isteyen markalar ilk mağazalarını mutlaka strateık şehirlerde açılmalı. Ayrıca ülkede tanınmak için lokal pazarlama stratejileri geliştirilmesi gerekiyor.

Haberin Devamı İçin Tıklayınız..